نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
783
-
الف
+

نحوه پخت «آش روی دار» غذای محلی افغانستان

در این گزارش با طرز تهیه «آش روی دار» به سبک مردم محلی افغانستان آشنا می شوید.

به گزارش آی فیلم2، «آش روی دار» یکی از انواع غذاهای محلی کشور افغانستان است که در مناسبت های خاص، به روش های متفاوتی طبخ می شود.

این آش به دلیل قورمه ای(خورشت) که به آن علاوه می گردد، پسوند روی دار را به خود گرفته است که به ساده ترین شکل ممکن پخته می شود و قورمه آن نظر به سلیقه و میل افراد می تواند انواع حبوبات مثل لوبیا، نخود و دال نخود(لپه) باشد.

این غذا معمولا در مناسبت هایی چون محرم، نذورات مختلف و همچنان به عنوان پیش غذایی در فصل زمستان استفاده می گردد. 

در ادامه با طریقه پخت آش روی دار آشنا می شوید؛

مواد لازم:

یک کیلو آرد سفید گندم

چهار پیاله نخود

یک قاشق نعنای خشک

یک قاشق زردچوبه

چهار حبه سیر

پیاز دو عدد

مصالح دیگ

مرچ سیاه(فلفل سیاه)

نمک به قدر ضرورت

ماست و یا دوغ به قدر ضرورت

آش روی دار

آش روی دار

طرز تهیه رشته های آش:

برای تهیه نمودنِ رشته های آش، ابتدا آرد را با آب ولرم (ترجیحا خمیرمایه) مخلوط کرده و به مدت چند دقیقه به هم می زنیم تا آب کاملا در خمیر جذب گردد. گفتنی است که خمیر آش نباید خیلی سخت(سفت) باشد.

خمیر آش همانند خمیر نان نیاز به بالا آمدن(رسیدن) ندارد و بعد از تهیه، ابتدا به صورت دایره پهن می کنیم و هر لایه را به صورت چند لایه روی هم قطع کرده و در آخر به صورت رشته های باریک برش می زنیم.

آش روی دار

طرز تهیه قورمه آش:

نخودهایی که به مدت یک شب و یا چندین ساعت در آب تر(خیس) گردیده را به مدت یک ساعت در دیگ بخار(زودپز) به روی شعله آتش قرار می دهیم. در ادامه باید در دیگ جداگانه روغن انداخته و پیاز های میده شده(خرد شده) را کمی تفت داده و زردچوبه را نیز به آن علاوه نماییم. بعد از آن نخود را همزمان با مصالح و مرچ(فلفل) اضافه کرده و روی حرارت ملایم می گذاریم.

آش روی دار

آش روی دار

طرز تهیه آش:

در دیگ نسبتا بزرگ تر، آب را متناسب به مقدار آش روی حرارت می گذاریم و بعد از به جوش آمدن، رشته های از قبل آماده شده را به آن علاوه می نماییم و صبر می کنیم تا کاملا بپزد. 

آش روی دار

آش روی دار

در ادامه ماست و یا دوغ را همراه نعنای خشک مخلوط کرده و به رشته های آبدار اضافه می کنیم و در آخر قورمه آماده شده را نیز به روی آن علاوه نموده و تزیین می کنیم.

آش روی دار

س غ / ح ح 

نظر شما
ارسال نظر